عرضه انواع مولتی متر در بازار

مولتی متر ابزار اندازه گیری با کاربرد وسیع در الکترونیک در تمام مراحل آزمایشات اولیه، طراحی مدارات و عیب یابی آنها است. بهترین انواع این مولتی مترها در بازار عرضه میگردد که میتوانید برای آگاهی بیشتر به این سایت مراجعه کنید.
نام مولتی متر از این لحاظ به این وسیله اطلاق می شود که این ابزار ترکیبی از چند ابزار اندازه گیری شامل حداقل “ولت متر”، “اهم متر” و “آمپر متر” می باشد. در مدل های جدید تر امکانات دیگری نظیر ترموکوپل، خازن و ترانزیستور سنج و … به آن افزوده شده است.
نخستین مولتی متر ها از نوع عقربه ای (آنالوگ) بودند بطوریکه مقدار اندازه گیری شده را توسط حرکت عقربه روی صفحه مندرج نشان میدادند.
مولتی متر های عقربه ای با توجه به نوع ساختارشان خیلی نمیتوانستند دقیق باشند گرچه مدل های دقیقی از آنها نیز ساخته شد اما همواره خطای انسانی در خواندن مقدار نمایش داده شده روی آن میتوانست دخیل باشد. لذا با پیشرفت علم الکترونیک و دسترسی آسان و ارزان به قطعات الکترونیک در تیراژ بالا، پس از ابداع مولتی متر های دیجیتالی، این ابزارهای جدید بسرعت جای نسل آنالوگ خود را گرفتند. مولتی متر های دیجیتالی مقدار خوانده شده را بصورت عدد روی سون سگمنت یا lcd نمایش می دهند. دقت مولتی متر های دیجیتالی نیز مانند مولتی متر های آنالوگ بر حسب نوع ساخت آن و دقت تعریف شده توسط کارخانه سازنده تعیین میگردد اما حداقل خطای انسانی در خوانده مقدار نمایش داده شده دیگر وجود ندارد.

نخستین انواع مولتی متر های دیجیتالی که در تصویر فوق میبینیم از نوع اتورنج (Auto Range) نبوده و کاربر میبایست برای محاسبه مقدار ولتاژ یا مقاومت الکتریکی، رنج یا بازه ی مورد اندازه گیری را روی مولتی متر تعیین نماید. مثلا اگر کاربر بخواهد با مولتی متر فوق، ولتاژ در حدود ۱۵۰ ولت را اندازه گیری کند، باید درجه را روی ۲۰۰ تنظیم کند. (۲۰۰ یعنی تا سقف ۲۰۰ ولت می تواند اندازه بگیرد.). البته اگر کاربر درجه را روی ۱۰۰۰ هم بگذارد مقدار ولتاژ نشان داده می شود اما دقت نمایش پایین می آد و اگر مثلا درجه را روی ۲۰ قرار دهد، مولتی متر هرگز نخواهد توانست مقدار ولتاژ های بیش از ۲۰ ولت را بدرستی نمایش دهد.)
این محدودیت ها در مولتی متر های عقربه ای هم وجود داشت و کاربر باید قبل از اقدام به اندازه گیری، بازه تقریبی مورد اندازه گیری را توسط درجه روی دستگاه معین می کرد.
اما در انواع جدیدتر مولتی متر های دیجیتالی این محدودیت توسط سیستم اتوماتیک مرتفع شده بطوریکه به محض اتصال پروب های مولتی متر به دو سر ولتاژ یا مقاومت مورد نظر، دستگاه خود را روی رنج مناسب تنظیم می کند بدون اینکه نیاز باشد کاربر این کار را انجام دهد. در این مولتی متر ها که یک نمونه از آن را در تصویر زیر مشاهده می نمایید، درجه روی دستگاه تنها به منظور انتخاب بین حالات کاری مختلف نظیر ولت متر، آپمر متر و … تعبیه شده است.
منبع: مهندس3.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.